Studia PWSSP w Poznaniu (obecnie UAP) na Wydziale Malarstwa, dyplom w pracowni prof. Jacka Waltosia.
Prace prezentowałam na ponad 50 indywidualnych i licznych wystawach zbiorowych w Europie, także w Turcji i Tunezji. Otrzymałam wielokrotne stypendia artystyczne, uczestniczę w wielu międzynarodowych plenerach, projektach artystycznych i sympozjach, m.in.: Marmaris/Turcja, Monastir/Tunezja, Gernik/Rumunia, Audin/Turcja, ISAS/Finlandia.
W roku 2010 uzyskałam tytuł doktora sztuk plastycznych, w 2018 tytuł doktora habilitowanego. Obecnie jako profesor uczelni prowadzę pracownię rysunku i malarstwa w Katedrze Wzornictwa na Wydziale Sztuk Projektowych PBŚ w Bydgoszczy.
—
2023 – Laureatka międzynarodowego konkursu prezentującego obecne i przyszłe pokolenie Artystów Wielkopolski, MAD Art Gallery, Poznań
2019 – Rezydentka Fundacji Kulturinitiative Gmünd/Austria
2017 – Grand Prix na Ogólnopolskim Konkursie Malarstwa „Moje Zakopane”
2011 – Nagroda Stowarzyszenia Promocji Artystów Wybrzeża ERA ART na VI Międzynarodowym Biennale Malarstwa i Tkaniny Unikatowej
2009 – Stypendium Marszałka Departamentu Kultury i Sztuki Wielkopolski za autorski projekt „Malarstwo w zamkach i pałacach Wielkopolski”
2008 – Stypendium Otto Niemeyer-Holstein, Uznam/Niemcy
1995 – Stypendium Miasta Gmünd/Austria
—
Ważniejsze wystawy malarstwa:
2024 – Wystawa „up & down”, Galeria Proscenium, Teatr Muzyczny, Toruń
2023 – Wystawa „Góry, Hory, Berge”, Galeria Siedlisko Sztuki, Dziwiszów,Sudety
2023 – Wystawa Artyści Wielkopolski UITGESTALD-2, Uitstalling ART Gallery, Genk / Belgia
2022 – Wystawa pt. „Prześwietlenia”, Brama Poznania, Poznań
2020 – Wystawa pt. „Prześwietlenia”, Muzeum Śremskie, Śrem
2019 – Altstadtgalerie Gmünd/ Austria
2018 – Galeria hr. Wł. Zamoyskiego MGBWA, Zakopane
2018 – Galeria Perspektiv, Tammissari/Finlandia
2018 – Festiwal Kunsdage Goedereede/ Holandia
2010 – Associazione Artisti SPA + A, Galleria Internazionaled’Arte Moderna CA’PESARO, Wenecja / Italia
Obrazy akrylowe „PRZEŚWIETLENIA” powstały na naświetlonych kliszach rentgenowskich i przedstawiają struktury ziemi – często skalne formacje, pokryte pęknięciami i szczelinami na tle fragmentów uszkodzonych ludzkich tkanek. Klisze RTG to zapis ciała chorego, fotografie uszkodzonych, obolałych lub niesprawnych organów, które trzeba zdiagnozować i wyleczyć. Na błonie fotograficznej można pokazać każdą prześwietloną część ciała i dokładnie zobaczyć fragmenty żywego organizmu. Istotą mojego malarskiego zamysłu jest przenikanie się wybranych obszarów ciała człowieka i struktury ziemi. „PRZEŚWIETLENIA” stanowią metaforę obecnej sytuacji na świecie, „(…) kiedy należałoby właśnie dokonać rentgena naszej planety, popatrzeć na lasy i lodowce, i zobaczyć gdzie znajdują się czarne – chore plamy”.
Nina Joachimowska
Obraz piersi jako kulturowej ikony, jest obecny od prehistorii – kultu płodności Wenus – poprzez starożytność i renesans z karmiącymi Madonnami, jako mleczny biust w malarstwie holenderskim i matczyne piersi dla Republiki Francuskiej XVIII wieku. Współcześnie w kulturze wizualnej temat piersi to głównie motyw erotyczny – źródło zachwytu i podniecenia (Rosemarie Garland-Thomson „Staring How We Look”).
Latem 2023 roku zaczęłam malować piersi kobiece. Na transparentnych kliszach RTG maluję, multiplikuję i odciskam piersi układając je w barwne lub monochromatyczne KONSTELACJE. Naświetlone klisze rentgenowskie otrzymuję od przyjaciół i znajomych, aby następnie w ich gronie wspólnie malować i odciskać fragmenty ciała. Pomalowane farbą i odciśnięte piersi uczestniczek sesji demonstrują nowe formy i kształty przywołując różne temperamenty i odmienne kondycje. Malarskie monotypie kobiecych piersi na kliszach RTG czasem „niekształtne i niefotogeniczne” przynależą do pełnego kobiecego spektrum i pokazują różnorodność, obfitość.
Mam poczucie, że malarskie odciski tworzą nowy byt na naświetlonych kliszach. Pobudzona kolorem nowa jakość oznacza dla mnie przypływ energii życiowej i wolność tworzenia.
Małgorzata Andrzejewska